fbpx
stress

Afleidende vormen en toch …. signalen van stress

stressWe ervaren allemaal vormen van stress. Niet iets waar je voor kiest, want het is een volautomatische reactie van onze hersenen. Stress zet je aan tot actie, brengt je in beweging om te doen wat passend is bij de trigger die je ervaart. Stress hoeft overigens niet perse negatief te zijn.

Omdat stress niet comfortabel voelt, leiden we onszelf daarvan af en laten ander gedrag zien waardoor we de ander en onszelf op het verkeerde been proberen te zetten. Het ongemakkelijke gevoel dat er onder ligt wat we liever niet benoemen en ervaren, raakt door dit gedrag uit beeld.

 

Positieve en negatieve stress

Stress op zich hoeft niet verkeerd te zijn. Positieve stress zet ons aan om ons best te doen. Bijvoorbeeld als je een presentatie moet geven om bijvoorbeeld een opdracht binnen te krijgen voor het bedrijf. Gezonde spanning zorgt ervoor dat je het hebt voorbereid, op tijd komt en alert je verhaal neerzet.

Of je staat voor je examen. Ook al merk je spanning, je doet wel je best om de stof nog even door te kijken, nog een proeftentamen te doen enzovoort. En op de dag zelf ben je misschien ook wat gespannen, maar het zet je aan om te presteren op dat moment. Zodra het spannende moment voorbij is, zakt de spanning en je kunt je aandacht weer op andere dingen richten waar je zin in hebt.

Stress doet ons pas kwaad als het lang aanhoudt, als we niet meer in een andere modus kunnen komen. Ook dat doen we niet bewust. Negatieve stress ontstaat als de belasting (werk en privé) groter is dan de belastbaarheid. De balans tussen positieve prikkels en negatieve stress is ontwricht. Het is echter niet iets wat ons overkomt, we hebben ons er in getraind om niet meer op te merken wat er werkelijk aan de hand is ‘onderhuids’.

 

De controle kwijt

Daar waar we de controle kwijt zijn, ontstaat een automatische respons die ons in een vecht, vlucht of bevries stand brengt. Wat merk je nu aan iemand die in een vecht-, vlucht- of verstarreactie vertoont? Dit zijn grote en kleine signalen. Grote en kleine ongemakken fysiek en emotioneel. We stappen er o zo vaak overheen, als of het er niet is. Want je wilt toch niet op alle slakken zout leggen? Dus leiden we onszelf en de ander af door ons gedrag.

 

Kijk maar eens naar de volgende voorbeelden van signalen fysiek en emotioneel:

Vechten
Vluchten
Bevriezen
Mokken/zwijgen Weg willen Je machteloos voelen
Geen ruimte laten Je afzonderen Blokkeren
Discussiëren, klagen Slapen, dutjes doen Niet kunnen beslissen
Irritatie uiten Onverschillig doen Piekeren
Fysiek uithalen Onzichtbaar zijn Vermoeid voelen, burn-out
Hyperactief doen Frunniken CVS, fibromyalgie
Beschuldigen Onrustig zijn Angsten
Roddelen Uitstellen Depressie
Perfectionisme Jezelf afleiden Ontstekingsklachten
Zelfverwijt Snoepen, emo-eten Spijsverteringsproblemen
Zelfbeschadigend gedrag Roken, drinken Overspannen zijn

Bron: Live The Connection

Meer voorbeelden fysieke signalen, klik hier.

 

Herken je één of meerdere signalen bij jezelf?

Ga eens na:

  • Wat ging er aan vooraf?
  • Hoe lang bleef je in de respons die je bovenstaand herkent?
  • Hoe vaak gebeurd dit?

 

Raak je de controle regelmatig kwijt en houdt dit lang(durig) aan, dan leef je langdurig in een overlevingsstand. Een onprettige situatie die veel energie vreet en tegelijkertijd weer andere lichamelijke en mentaal-emotionele stressresponsen bij jezelf en anderen tot gevolg heeft. Want in contact met anderen levert je gedrag een tegenreactie op.

 

Houden gedragingen lang aan, dan kan stress uitgroeien naar chronische stress, overspannenheid of burn-out. Sta eens stil bij wat jou zo triggert en wuif je emotionele en/of fysieke respons nu eens niet weg. Je lijf heeft eerder in de gaten dat er iets niet oké is / niet bij je past dan je ratio.

Call Now Button