fbpx
in control

In control

in controlEen thema dat voor ieder mens in enige of grotere mate effect heeft op zijn of haar stressbeleving is het gevoel van controle.

 

Het hebben van controle over bv een situatie heeft te maken met het gevoel er invloed op te hebben. Géén invloed hebben betekent voor veel mensen stress. Dat komt omdat ze op dat moment geen grip op de situatie hebben en dat kan angstig of onveilig aanvoelen. Hierdoor gaat de rampscenario-machine (in het hoofd) overuren maken, in een wanhopige poging om meer houvast te vinden.

 

Je hang naar controle is sterk afhankelijk van de informatie die je in de loop van je leven in je interne archief hebt opgeslagen. Waren in jouw leven overwegend succesvolle ervaringen dan zal je anders reageren dan wanneer je veel onverwachte negatieve ervaringen hebt opgedaan. Je ervaringen bevestigen de overtuigingen die je hebt en zo stuur je door naar je volgende ervaring.

 

Je controle mechanisme is een manier om de regie over je leven te blijven voeren, om jezelf maximaal te beschermen tegen bedreigingen en te voorkomen dat je pijn moet lijden.

 

Controlemechanisme

We hebben helaas niet altijd overal controle over. Bijvoorbeeld geen volledige controle over wat anderen van ons vinden, over liefde of kwade bedoelingen van de ander, over leven of dood. Hoogstens kunnen we er indirect een beetje invloed op proberen uit te oefenen door de ander vriendelijk te benaderen, in te leven in de ander, intelligente opmerkingen te maken, een gezonde leefstijl na te streven. Maar de echte regie hebben we meestal niet in handen… en toch zijn we er ongelooflijk druk mee.

 

Hoe minder positieve ervaringen je hebt opgedaan met sociaal, emotioneel of mentaal bedreigende situaties, hoe minder je gelooft in je vermogen om die bedreigingen adequaat op te lossen. En omgekeerd, als je wel positieve ervaringen hebt opgedaan, ga je meer in jezelf geloven, ook wanneer je met bepaalde noodsituaties moet omgaan. Het controlemechanisme schiet dan niet in de overdrive en daarom wordt de angel uit stressvolle situaties gehaald. Je weet namelijk dat je jezelf wel redt. Dat het altijd weer goed komt met je en dat er altijd een oplossing is. je weet dat je het onverwachte kunt verdragen en dat je het aankunt. De drang om overal controle over te hebben is dan minder.

 

Voorsorteren op problemen of …

Stress neemt toe op het moment dat we ergens geen invloed op hebben. In een hardnekkige poging deze kwetsbare positie af te wenden en de regie terug te winnen, gaan we alvast voorsorteren op verwachte problemen. We slaan aan het piekeren. Dat maakt de situatie meestal alleen maar erger, want nu ‘weten’ we wat er gebeurt als het allemaal mis gaat. Daarin zijn we extreem vindingrijk.

 

Maar wat als je die vindingrijkheid nu eens in je voordeel ging gebruiken door alleen maar kansen en mogelijkheden te verzinnen? Ga niet onnodig zitten stressen. Zoek liever oplossingen en richt je op datgene waar je wel invloed op hebt en accepteer datgene waar je geen invloed op hebt. Wie altijd controle wil hebben, kan nooit goed ontspannen.

 

Regie in je hoofd

Probeer zo vaak je kunt de regie over je eigen leven te voeren. Een paar tips om je daarbij te helpen:

  1. Steef naar een positieve levenshouding. Er valt altijd iets te waarderen. Focus op wat nu wel goed gaat!
  2. Focus op hoe je ergens mee omgaat. Is een tegenslag gelijk een teleurstelling of kan je het ook als een kans zien? Is iets het einde of een nieuw begin?
  3. Maak andere keuzes! Keuzes die goed voor jou zijn. Ga je zitten sippen of maak je er het beste van? Laat de dingen los waar je niet blij van wordt.
  4. Stel geen zinloze of slechte vragen aan jezelf. Waarom je niet bent aangenomen of waarom je het nooit goed genoeg doet, zijn vragen die tot niets leiden. Vaag je liever af wat er goed ging tijdens het sollicitatiegesprek of hoe je het beter/ anders zou kunnen doen.
  5. Stop met het verpletterende alles-of-niets-denken met woorden als ‘nooit’ en ‘altijd’. Het is onzin dat je altijd zult worden ontslagen of nooit bemind zult worden. Ook her kun je de regie voeren door minder zwart-wit te denken, maar meer ‘grijs’.
  6. Probeer eens van olifanten muggen te maken in plaats van andersom.
  7. Blijf altijd voor jezelf opkomen. Daar heb je invloed op.
  8. Jij hebt alles in je om een positieve verandering voor jezelf in gang te zetten. Denk daarbij altijd in kansen en mogelijkheden en niet in beperkingen!
  9. Accepteer wat je niet kunt veranderen en verander wat binnen je bereik ligt. Aanvaarding is de meest invloedrijke voedingsbron om in balans te komen of te blijven.

 

 

Herken je dit of wil je reageren? Heb je hier vaker aan gewerkt en heb je het gevoel niet verder te komen? Stuur gerust een mail naar: info@zwaardcoaching.nl .

Nicolette

 

Ik ben Nicolette Zwaard (1972). Door het schrijven van artikelen wil ik jou inspireren en tips geven, zodat je keuzes maakt,  je plek inneemt waar je tot je recht komt en zo rust kunt krijgen in je hoofd en lijf. Een plek waarbij je aandacht hebt voor jezelf en verbinding met anderen.

Met veel plezier ben ik werkzaam in mijn praktijk in Apeldoorn en werk ik ook buiten in de natuur.  Wil je geen enkel artikel missen? Schrijf je dan in voor de Inspiratie Nieuwsbrief. Of volg mij op LinkedinInstagram of Facebook.

 

Call Now Button