fbpx
zelfsabotage

Jouw gedachten achter zelfsabotage

zelfsabotageZelfsabotage is een vorm van denken die we allemaal in meer of mindere mate hebben en toepassen. In het algemeen dagelijks gedrag hebben we er veel vormen van geaccepteerd.

En ik noem hier geaccepteerd omdat we denken dat het niet anders kan. Dat we nu eenmaal zo zijn. maar wat levert het op? Dat lees je hier!

 

Vandaag besluit ik dus te schrijven over zelfsabotage! Jawel een interessant onderwerp, dus ik ga er voor zitten. Ik lees nog wat hier en daar. Kom vervolgens op andere mooie onderwerpen en zeg tegen mezelf dat dat inspiratie oplevert voor een volgend blog. Aan de ene kant ja, dat is zo. Aan de andere kant, ben ik wel helemaal eerlijk? Wat ik gelezen heb is niet bepaald nieuwe info. Dus waarom blijf ik lezen?

Oke, tijd voor een kopje koffie. Even loslaten. Zo komt er geen verhaal op ‘papier’.

Tja wat was ik ook weer van plan? Zelfsabotage? Hmmm, het eerste voorbeeld is er al: uitstellen.

 

Vormen van zelfsabotage

Zelfsabotage klinkt misschien nog wat vaag. Maar wat we in het dagelijks leven laten zien is mogelijk herkenbaar.

  1. Ontkennen van behoeften

Een veel voorkomende manier is dingen ontkennen die je nodig hebt of die je wilt. Mensen die hun echte verlangens verbergen, zeggen dingen als “het maakt niet uit,” “ik wil het niet,” of “het interesseert me niet.”

 

Op die manier beschermen ze zichzelf tegen ontgoocheling. Want ze hoeven dan ook niet te aanvaarden dat ze moeten werken om hun vaardigheden te verbeteren. Maar zo houden ze zichzelf ook tegen om succes te hebben. Ze belemmeren de kans om te streven naar grotere dingen en erkenning ervoor te krijgen.

 

Jezelf saboteren begint een rol te spelen wanneer je ontkent dat je een doel wil bereiken of dat je jezelf onbewust een persoonlijke behoefte ontkent. Het is heel belangrijk dat je het verschil leert kennen tussen wanneer je iets echt niet wil en wanneer je iets wel wil maar bang bent dat je het niet zal krijgen.

 

Wanneer je dat verschil maakt, dan kan je beginnen met jezelf te beschermen tegen je eigen zelfvernietigende gedragingen.

 

 

  1. Uitstellen

Eén van de doeltreffendste manieren om in je persoonlijke en in je beroepsleven te mislukken, is uitstellen. Het is een giftige gewoonte. Want het geeft je het valse gevoel dat je alles onder controle hebt. Maar eigenlijk ben je alleen maar bezig met je to-do’s uit te stellen.

 

Uitstellen is een verdedigingsmechanisme. Want het beschermt je tegen het gevoel onbekwaam te zijn. Maar het verhindert je ook om te zien waartoe je echt in staat bent. In wezen geeft het jou het gevoel dat je aan je doelstelling werkt terwijl je dat eigenlijk niet doet.

 

  1. Niet consequent zijn: opgeven als het lastig wordt

Niet consequent zijn is één van de meest gebruikte maskers van jezelf saboteren. Mislukken is zeker wanneer je een project opstart en het dan onderweg in de steek laat.

 

De betekenis van jezelf saboteren is hier heel duidelijk. Als je de taak niet ten einde brengt, dan hoef je niet te evalueren of je het goed of niet gedaan hebt. Misschien zou je het goed kunnen doen. Maar je weet niet hoe je met succes moet omgaan. In deze betekenis beschermt het saboteren van jezelf tegen succes, wanneer je denkt dat je het niet verdient of het niet voor jou is weggelegd.

 

  1. Excuses verzinnen om geen beslissing te nemen

Beslissingen nemen geeft jou een zekere mate van verantwoordelijkheid over wat er gebeurt. Dit hangt af van het belang van de beslissing. Jezelf saboteren beschermt je tegen het aanvaarden van die verantwoordelijkheid. Want je weigert om een standpunt in te nemen.

 

Het vermijden van beslissingen is nog een masker waarachter jezelf saboteren zich verschuilt. Je houdt jezelf tegen om de controle over je eigen leven te nemen, om je stem te gebruiken en om duidelijk je beslissing uit te spreken. Het dwingt je ook in de rol van toeschouwer van je eigen leven. En dit versterkt het idee dat je niet goed genoeg bent voor iets meer.

 

Bescherming

Wat we hopen te bereiken met al deze zelfsabotage is: zelfbescherming. Beschermen voor (oude) pijn en ongemak. In ons leven zijn we juist uit op keuzes maken die ons gevoel van geluk vergroten. Het aanzien van angst, afwijzing, schaamte, etc voelt ongemakkelijk en daardoor zetten we een hele trukendoos in om controle te krijgen/behouden en in onze comfort zone te blijven. Tijdelijk voelt dat mogelijk comfortabel, maar als er sprake is van zelfsabotage, dan merk je vanzelf dat je weer stil staat en ga je opnieuw op zoek naar oplossingen. Waarna de hele cirkel waarschijnlijk opnieuw wordt doorlopen.

 

Kortom

Houd je je tegen in het leven? Stel je uit om tot werkelijke actie te komen? Ontwijk je het echte gesprek wat je ten diepste bezig houdt? Kom je te laat op afspraken? Steek je je hand niet op terwijl je toch graag gezien en gehoord wilt worden?  Snuffel je wel aan nieuwe mogelijkheden, maar pak je steeds weer niet door? Pleeg je telefoontjes alsmaar niet of rond je projecten niet af. Stap je niet op iemand af?

Heb je voor alles zeer uitvoerige en plausibele argumenten? Het is heel menselijk en iedereen doet het. De kunst is om jezelf af te vragen: hoe lang wil je jezelf blijven saboteren?

 

Heb je hier iets in herkend?

Als je hier nu echt mee aan de slag wilt is 1-op-1 coaching de beste vorm. Een coach spiegelt wat je doet en waar je niet congruent bent ik in je woorden en daden. Bovendien moedigt een coach je aan om in actie te komen en zo je zelfvertrouwen te vergroten.

Loop niet langer voor jezelf weg, maar geef jezelf de ruimte om te zijn wie je echt bent.

Call Now Button