fbpx
jouw waarheid onderzoeken

Jouw waarheid in 4 stappen

Vaak zijn we overtuigt van ons eigen verhaal, jouw waarheid. Maar daar waar situaties en gesprekken niet soepel lopen kun je je afvragen of jouw waarheid wel waar is. Als blijkt dat je vanuit je eigen waarheid leeft en daarbij tegen obstakels oploopt,  dan is dit het moment om je eigen waarheid aan een onderzoek te onderwerpen. Heel laagdrempelig en je kunt het overal uitvoeren.

 

Zelf aanpakken

Wat je kunt doen om zelf de eerste stap te maken is het volgende. Onderwerp je eigen denken aan een onderzoek. De niet onderzochte gedachten, dat wat we aannemen wat waar is en wel stress oplevert, is interessant materiaal om jezelf beter te leren kennen. Hieronder doorloop ik de stappen met je aan de hand van een voorbeeld. De hoofdvragen die je jezelf kunt stellen zijn vetgedrukt en afgeleid van het werk van Byron Katie (The Work).

 

# Stap 1

Vraag jezelf het volgende af bij een oordeel over een ander:

Wat denk ik over de ander?
Bv ‘Henk moet eens wat enthousiaster reageren als ik wat vraag. Iedere keer is hij zo afhoudend en daar raak ik geïrriteerd van.’

Is het waar wat je denkt?
Ja dat is waar, dat ziet toch iedereen. Henk is nooit enthousiast.

Ben jij degene die bepaalt hoe Henk moet reageren? Is er maar een manier van reageren in jouw waarheid?

 

# Stap 2

Kun je zeker weten dat dit waar is?

Nou ja, hij is niet vaak enthousiast. Maar wel als ik hem vraag hoe hij het zou aanpakken en het meer loslaat.

Wat is de realiteit?

Dus tja, het is niet helemaal waar.

 

# Stap 3

Hoe reageer je als je het oordeel over de ander denkt?

Als ik dat denk, dan raak ik geïrriteerd, ik krijg de neiging om het over te nemen. Henk maar aan de kant te schuiven in plaats van hem weer te gaan motiveren en overtuigen. Ik kan het beter maar zelf doen. Dat gaat veel sneller en is ook nog leuker…

 

Wat is het dat je feitelijk doet in die situatie?

Uhmm… Ik word boos. Die energie kan ik niet kwijt. Dus ga ik van alles doen. Ik ga hem eerst overtuigen en ik ga drammen. Ik geef hem het gevoel dat hij een nietsnut is. Dan neem ik het werk van Henk over. Eigenlijk vind ik mijzelf beter dan hij. Ohoh….

 

# Stap 4

Wie zou je zijn zonder deze gedachte ‘Henk moet enthousiaster reageren. Iedere keer is hij zo afhoudend.’?

Ik zou mij relaxter voelen. Dan ga ik ook op een andere manier in gesprek met Henk. Hij zou zich dan meer uitgenodigd voelen om in te gaan op mijn vraag en mee gaan denken.

 

Keer de gedachte om op een manier die bij jou binnenkomt.

  • Henk hoeft niet enthousiaster te reageren. Hij is niet afhoudend.
  • Henk hoeft niet enthousiaster te reageren. Ik ben afhoudend.
  • Ik moet enthousiaster reageren. Ik ben steeds zo afhoudend.
  • Ik hoef niet enthousiaster te reageren. Ik ben niet afhoudend.
  • Ik moet niet zo denken, dan ben ik afhoudend.
  • Ik ben bereid om te merken dat Henk niet enthousiast reageert en afhoudend wordt. Dat spiegelt mijn eigen houding.

 

Doe-het-zelf vs een coach

Voordat je een stap maakt om dit met een coach te bespreken en te kijken hoe je verder kunt komen, wil je misschien wel eerst zelf dingen uitproberen. En dat kan ook heel goed. Met zelfhulpboeken en oefeningen kun je jezelf al een heel goede spiegel voorhouden.

In gesprek gaan met een coach kan soms kan het best een stap zijn, misschien heb je het zelf ook al eens overwogen. En … ook weer verworpen. Weet in ieder geval dat een coach geen mening heeft over jou of over jouw verhaal. Een coach heeft als rol te spiegelen wat ze bij jou ziet gebeuren.

Met een coach deel je een persoonlijk verhaal, iets wat je dwars zit, iets wat niet wil lukken, iets wat ongemak oplevert. En het hoeft helemaal niet zo te zijn dat je hier hele dagen onder gebukt gaat. Maar wel dat je niet verder komt. Of dat je een tijdje merkt dat je privé of in je werk de goede kant op lijkt te gaan. Dat je even niet aan het ongemak hoeft te denken of er niet mee geconfronteerd wordt. Het komt er gewoon even niet op. Totdat …

Het weer heel druk wordt, het even tegen zit,je op een onaangename manier verrast of geconfronteerd wordt. En weg alle goede voornemens. Je lijkt terug bij af.

 

Venijn in blinde vlekken

Het venijn zit hem in de blinde vlekken. En daar kan een coach je bij helpen spiegelen. Patronen en gedachten die voor jou zo vertrouwd zijn, maken dat je ze niet meer opmerkt. Dat zijn de patronen van waaruit je dagelijks handelt. Dat zijn degene die je weer terugbrengen bij ‘start’.

 

Onderzoek je gedachten

Ik kan je heel erg aanbevelen de 4 stappen op te pakken en te doorlopen. Daar waar je stress en ongemak ondervindt als je iets denkt of gedaan hebt. Stel je zelf dan de vragen beginnend bij 1 Is het waar?

Blijf je in dezelfde cirkel rondlopen? Wacht dan niet langer en ga vrijblijvend het gesprek met mij aan. Als spiegel help ik je snel op weg.

 

 

Call Now Button