fbpx
3tips perfectionisme

Perfectionisme – 3 tips om het makkelijker te maken

3tips perfectionismeWe hebben allemaal wel gehoord van de vlucht, vecht of bevries reactie die in ons brein geactiveerd wordt als we veel stress ervaren. Ons brein bereidt ons voor op actie. Waar de stressvolle situatie vroeger vaak daadwerkelijk levensbedreigend was, is die tegenwoordig vervangen door een opkomende presentatie, deadlines en werkdruk.

Positieve stress
De stress die je lichaam en hoofd hierbij opbouwen is er juist om je te helpen scherper te zijn en sneller te reageren. Je gaat in principe beter functioneren. Je wordt creatiever en komt daarmee tot slimmere oplossingen. Daarnaast is er ook stress wat je laat knallen en stralen. Het brengt je in actie voor het goed voorbereiden van een presentatie. Het maakt dat je die spannende voetbalwedstrijd fanatiek beleefd en het uitschreeuwt als Nederland een doelpunt maakt.

Negatieve stress
Te veel stress, te vaak of continu is absoluut niet goed voor je. Stress kan dan inderdaad behoorlijk verlammend werken. Maar als jij goed met stress leert omgaan, stress leert te waarderen voor wat het is en na een stressvolle situatie de rust pakt om te herstellen (we werken niet te hard, we ‘rechargen’ gewoon te weinig), dan word je er alleen maar sterker van.

 

Perfectionisme
Heb je sterk de neiging perfectionistisch gedrag te vertonen, dan is het risico groot dat je beperkte aandacht hebt voor het opladen van energie na en periode waarin je veel energie hebt gegeven. Je bagatelliseert makkelijk wat je gedaan hebt en bent al weer onderweg naar het volgende, bang om te kort te schieten.

Gezond perfectionisme
Jouw precisie wordt gewaardeerd en is ook een kwaliteit. Dat is goed zolang je gedrag gezond blijft en je ook voldoende afstand kunt nemen. Het kan een mooie drijfveer zijn en resultaten op allerlei vlakken verbeteren, zodat het weer leidt tot vooruitgang en vernieuwing in de maatschappij.

Doorgeschoten perfectionisme
Wanneer het perfectionisme bij jou is doorgeschoten en je in de weg is gaan zitten kan het raadzaam zijn inzicht te krijgen in de overtuigingen & behoeften die hierachter liggen. In mijn praktijk zie ik dat mensen met vragen rondom hun perfectionisme niet voldoende geleerd hebben zichzelf te zijn en de overtuiging hebben dat ze pas goed genoeg zijn als ze altijd voor anderen klaar staan of perfect werk afleveren.

 

Symptomen van perfectionisme

  • Je bent altijd bezig
  • Je wil graag dat het hele plaatje klopt en zet altijd de puntjes op de i
  • Je gaat door waar anderen al gestopt zijn
  • Een fout blijft vaak lang hangen
  • Je probeert fouten te voorkomen
  • Je bent zeer toegewijd aan je taken
  • Je kunt moeilijk met feedback omgaan (voelt als aanval of zwakte)
  • Je doet het of perfect, of niet
  • Je gaat net zolang door tot het lukt
  • Je bent kritisch ten opzichte van jezelf en anderen
  • Je hebt nooit genoeg tijd om het af te maken
  • Je hebt weinig tijd om te genieten
  • Je let op fouten van anderen
  • Je houdt graag zelf de touwtjes in handen
  • Hulp vragen als iets je niet lukt voelt als zwakte
  • Je hebt dezelfde hoge verwachtingen van je omgeving en raakt geïrriteerd als mensen daar niet aan voldoen
  • Je voelt je vaak overstelpt met taken

 

Wat kun je eraan doen?

1. Pleasegedrag

Herken je dit: Je wilt door iedereen aardig gevonden worden en je stopt zodoende veel energie in het voldoen aan een perfect beeld voor anderen. Ook het er steeds maar voor anderen klaar staan hoort hierbij. Helaas is alle moeite voor niets want behalve dat je jezelf erin verliest en veel energie kwijtraakt, levert het ook teleurstellingen en het gevoel ‘zie je wel’ op als mensen je desondanks niet aardig vinden. Dit wordt al snel een vicieuze cirkel. Een perfectionist is dan een kei in het zichzelf naar beneden halen.
Realiseer je dat niet iedereen je leuk vindt en ook niet zal gaan vinden. Dus steek je energie daar niet in maar juist in degene waar het wel mee klikt. Dan ben je meer jezelf en durf je jezelf ook steeds meer en natuurlijker te laten zien.

 

2. Wees realistisch in je doelen

Er is niets mis met gedrevenheid mits jouw doelen realistisch zijn. Vaak ligt de lat bij doorgeslagen perfectionisme echter onrealistisch hoog. Dit heeft een verlammend effect, de berg wordt alsmaar groter en je weet niet meer waar te beginnen. Herkenbaar?
Begin eens met formuleren hoe je weet dat je je doel gehaald hebt. Wat er dan is, hoe je het kunt meten, etc. En knip de weg er naar toe ik kleine stappen. Wat is vervolgens de eerste stap die je moet doen op weg naar het doel. Maak die stap zo klein mogelijk. Besteed ook bewust aandacht aan het behalen van die stap voordat je de tweede stap ingaat.

 

3. Check, is het ook echt leuk?

Een perfectionist is over het algemeen ook praktisch ingesteld. Wanneer er een vraag uit de omgeving komt om iets te ondernemen kijk je vooral of dat in je agenda handig uitkomt of dat je het misschien wel handig kunt combineren (efficiënt als je bent). Pas later of als het zover is realiseer je je vaak dat je er misschien wel helemaal geen zin in hebt.
Door het praktisch afhandelen van dingen wordt het voor perfectionisten ook vaak een MOETEN. Een verplichting. Maar niet iets waar ook echt plezier aan beleefd wordt. Dus neem even de tijd om te laten bezinken wat je er echt van vindt. Waar heb je echt behoefte aan? Neem even de tijd en zeg dat je er later op terug komt.

 

 

Herken je dit of wil je reageren? Heb je hier vaker aan gewerkt en heb je het gevoel niet verder te komen? Stuur gerust een mail naar: info@zwaardcoaching.nl .

Nicolette

 

Ik ben Nicolette Zwaard (1972). Door het schrijven van artikelen wil ik jou inspireren en tips geven, zodat je keuzes maakt,  je plek inneemt waar je tot je recht komt en zo rust kunt krijgen in je hoofd en lijf. Een plek waarin je aandacht hebt voor jezelf en verbinding met anderen.

Met veel plezier ben ik werkzaam in mijn praktijk in Apeldoorn en werk ik ook buiten in de natuur.  Wil je geen enkel artikel missen? Schrijf je dan in voor de Inspiratie Nieuwsbrief. Of volg mij op LinkedinInstagram of Facebook.

 

Call Now Button